2011-04-23

Påskjobb


Fängslande arbete

Livet/ jobbet

Jaha, då har man tagit på sig lite extajobb igen igår då. Man kan ju ju undra varför men faktum är att som lärare tjänar man inte särsklit bra och tvingas dryga ut lönen med lite extraknäck. Är inte det skandal? Visserligen går jag (frivilligt) på lärarlyftet just nu och har bara 80% av min vanliga lön och det kan ju kännas lite extra just nu. Men ändå?? Det finns de som aldrig har gått längre än gymnasiet och ändå lyckas få 100 000 - 200 000 mer i lön än en vanlig högstadielärare, för jävligt säger jag bara. Ibland undrar jag varför jag har valt detta yrket egentligen, inte är det för pengarnas skull i alla fall. Missförstå mig inte nu, jag älskar verkligen mitt arbete, tycker det är världens roligaste jobb och har underbara elever...så det är inte själva jobbet som är problemet.

En diskussion som pågår inom lärarkåren är om vi ska ta 1500 kr extra för att jobba 40 timmarsvecka och dessutom utöver detta fortfarande ha 5 timmar /VECKA till förtroende tid som vi ska använda till allt det som vi inte gör när vi ARBETAR i skolan. Jag undrar varför ska lärare ha 45 timmars arbetsvecka i så fall när ingen annan yrkeskår har det? Jag undrar om det verkligen är någon som tror att vi lärare inte ARBETAR när vi arbetar, kan säga att så länge jag har arbetat så är det sällan men hinner ta ngn fika mer än en kopp kaffe vid arbetsdatorn, hur många av er andra arbetare har det så på jobbet? och det är SÄLLAN jag verkligen hinner med alla arbetsuppgifter som ska göras under en dag utan får ta hem och rätta, förbereda, planera och skriva in i diverse dataprogram hemifrån osv. (där ryker mina 10 timmar/ vecka snabbt). De som inte hinns får man dessutom skjuta på tills det dyker upp någon lucka som ex skolkande elever eller praoveckor mm. Så jag blir ganska irriterad på förlag om fjuttiga 1500 kr mer i MÅNADEN! för 20 timmars mer arbetsplatsförlagd tid, som OM jag som lärare inte behöver, forska, läsa på, förbereda, göra lektionsplaneringar som är bra, och framförallt diskutera med mina kollegor om idee´r och planeringar.

Vi ska ha mer tid för eleverna - men eleverna är inte i skolan mer (vad ska vi då använda tiden till? mer än det vi redan gör)

Vi ska bli mer effektiva -Vad som sällan framkommer i debatten är det faktum att 45-timmarsveckan, den där skolledaren förfogar över 35 timmar och läraren har 10½ timme att fritt fördela över veckan, är något av en nödvändighet i skola skall fungera. Osv.

Många yrken gå mer och mer mot arbetstider utanför arbetsplatsen, men vi lärare ska bli som alla andra kommunal anställda 40 timmars arbetare, nej förlåt 45 menade jag för en struntsumma, nej tack. Ge oss lärare den lön vi förtjänar och jämställ oss inte med arbetare inom ex äldrevården, kommunanställda eller parkarbetare som oftast inte har ett enda högskolepoäng att betala av. Jämställ oss heller med läkare som har ungefär en termins mer studier än vi har och dubbelt så stor lön med minst lika stort ansvar för att samhället ska fungera, dvs vi ska förbli friska och må bra. Vi lärare har hand om ERA barn hela dagarna och ska se till så de blir grundutbildade och mår bra, den lön vi får för det är ett skämt.

Jag har åtminstone möjligheten att dryga ut min fjuttiga lärarlön med lite extraknäck bakom gallret, kanske inte alla som har det. Jag vet även att det är många andra av mina kollegor som har andra diverse extraknäck för att kunna göra eller ha det där lilla extra som man behöver i livet. En positiv fördel med mitt extraknäck är att jag känner mig alltid behövd och välkommen här samt att det faktiskt är ganska intressant att arbeta bakom murarna. Helgo personal också, det får jag inte glömma.

Danzen

Vi går mot showen den 28 maj nu, mycket kvar som ska fixas och göras. Måste även hinna med att fixa hemsidan som har blivit hackad av någon asiat, man kan undra vad de har för intresse av att göra detta. Har lagt om sidan 4 ggr men inget har hjälpt, virus checkat min dator här finns inga virus men får nu hjälp av Telia fast det går trögt. För det mesta brukar man bara kunna ringa dem så fixar de åt en, men denna gången har jag stött på en tönt som inte vill ringa mig utan fördrar att mejla och han är såååååååååååååå seeeeeeeeeeeeeeg. Så om ni undrar varför så är det därför.

Min Mp4 dog med häromdan..har försökt fixa den också med onlinehjälp på Philips från USA men den fungerar ändå inte den har bara hängt sig och tvärvägrar att göra ngt annat just nu. Så jobbigt, måste fixa en ny har kollat på BLOCKET och hittat några men även här är ju folk fruktansvärt långsamma med att svara. Jag behöver en NU.

Nu vill jag bara ut i solen men har lite och fixa innan, sen är det dans ikväll.

Dagen hit låt är: All of the lights - Kanye West



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar