2011-12-06

Scenrep 4 december 2011.
Dansen

Snart är det shooooooooooow!! ska bli så kul, längtar verkligen och denna gången sitter alla danser som en smäck. Vilka överraskningar ni kommer att få i publiken små roliga ting, galna upptåg, vilda idéer blandat med massor av dans i olika former och från olika tider. Den äldsta idén kommer från 1954 fram till dagens Beyonce så mycket kan jag i alla fall avslöja.

Alla våra ledare är verkligen så duktiga och påhittiga att man bli alldeles varm i hjärtat av hur inspirationen har flödat hela hösten. Bra jobbat tjejer!! Guldmedalj till var och en av er. För att inte tala om alla duktiga dansare som även de har hjälpt till att forma både det ena och det andra( Särskilt Sara W. .. hehe)...tillsammans är vi så BÄST!

Vet att det är fult att skryta...särskilt här i Sverige men eftersom jag i grund och botten inte är särskilt svensk från början så kan jag unna mig lite skryt...Because we are worth it!


Jobbet

Ibland undrar jag om jag har valt rätt yrke eller om jag är ämnad för något annat. Det känns ofta som om allt slit man lägger ner på elever och även föräldrar "samverkan" som idag är ett rent skämt inte är mödan värd. Samarbetet idag är så enkelriktat som det kan bli, det gäller att passa sig som lärare så man inte får någon förälder emot sig. Att sedan föräldrar kan bete sig hursomhelst och fullkomligt skita i sina barn skolgång det är OK, det händer liksom inte mycket åt det hållet. Även om man har kopplat in både soc. polisen, bup och andra myndigheter så händer det absolut ingenting. Ändå får man ta så mycket skit som lärare att man undrar om man faktiskt förtjänar något bättre än detta.

Å inte kan man öppna munnen och tala om för människor offentligt vad man tycker heller eller vad som egentligen pågår bakom kulisserna för då är man inne och klampar på någon sekretess regel. Men en sak kan jag säga ..Det känns fördjävligt att vara lärare ibland.

Tänk om vi lärare hade blivit uppskattade för det vi gör istället? Hur många lärare får en blomma av sina elever idag på skolavslutningen eller vid loven? Hur många lärare får ett tack efter avslutad lektion? Jag vet i alla fall att mina barn alltid samlade ihop pengar till både julblommor och sommaravslutnings-blommor till sina lärare ända upp i nionde klass. Den traditionen verkar ha helt och hållet dött ut. Vi lärare är inte ens värda det.


För det mesta älskar jag ändå mitt yrke som lärare men vissa dagar så undrar man. För det är så mycket som kunde ha gjorts bättre under bättre förutsättningar.


Livet..

Rullar på för det mesta....inte mycket annat än att sova, jobba, plugga och dansa denna veckan.

Dagen låt tillägnar jag en viss irriterande person... http://www.youtube.com/watch?v=AmXdQXop_6U kan tyvärr inte säga mer p.g.a sekretess.
Peace out ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar