2009-02-14

Sannig eller konsekvens


Alla tjatar om sanningshalten i Liza Marklunds böcker om Mia och den eventuella sanningshalten i Lizas berättelser. Huruvida det är baserat på sanningen eller det "är" sanningen. Enligt mina erfarenheter då jag själv har blivit offer för hänsynslösa människor under mitt liv ett antal gånger. Så kan man aldrig riktigt få fram sanningen, då menar jag den sanning och den fasan och skräcken man själv har upplevt i de ögonblick man verkligen var utsatt. Det är svårt för andra människor att förstå och kunna sätta sig in i ens egna upplevelser. Istället kan det bli så att sanningen så att säga vänds emot en själv för att andra människor inte kan/förmår eller orkar ta till sig det som är sant och riktigt. De väljer att lyssna och tro på den mildare versionen av en händelse just därför att sanningen är så rå, så naken och så vansinnigt ofattbar.

Jag tycker det är absurt att man ens ifrågasätter Mias och Lizas version av händelserna som faktiskt Mia själv är den del av och jag starkt övertygad om att de tillsammans har försökt att ge oss en riktigt och så sanningsenlig berättelse som möjligt. Jag säger som möjligt... därför att, vilken är nästa persons berättelser vi skall granska och disikera är det kanske David Pelzers berättelser om sitt liv som barn i böckerna "Pojken som kallades för det".

Varför är det så svårt att bara ta till sig det som berättas som sanningar eller åtminstone försök till en sanning så nära man kan komma sanningen? Jo, för att oftast är sanningen så ofattbart grym och makaber att man inte kan tänka sig att en annan människa och andra människor kan bete sig så illa som det beskrivs. Jag tycker vi skall sluta att misstro människor som har försökt berätta en så sanningsenlig och trovärdig historia och istället göra dem till hjältar just för att de har vågat berätta och stått för det de har sagt. Det är riktigt modigt och starkt att bara våga det. En dag kanske jag också kommer att berätta sanningar om mitt liv då hoppas jag också att folk verkligen vågar tro på mig. För tro mig..det är inte lätt att få folk att tro på sanningen...jag vet det. Det finns alltid en anpassad sanning som människor hellre tror på..

Nu så är det biljardtime.. hela dan..Kram o ha det gött.


Dagens låt: http://www.youtube.com/watch?v=xFYQQPAOz7Y- Eminem Lose Yourself!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar