2011-01-06

Mysdagar och mat på Brunnsgatan


Igår hade jag en mysdag hemma hos syster min. Först drog jag och Emely ner på stan för lite ärenden, vi shoppade loss lite och fyndade blommor på torget, en rosa jacka till Emely på H&M och en liten dress till Elias (byxa + långärmad Tröja med texten "Born to rule" i dimgrönt beige o vitt) sen åt vi en bullens korv + festis (riktig barnvaktsmat). Mätta och belåtna drog vi ner till stan bibliotek för att låna lite pedagogiska böcker, jo då vi (mest jag då) hittade 16 st riktigt bra barnböcker. Vi tränade förövrigt på att räkna till 16 hela vägen hem sen men Emely envisades med att hoppa över 15 nästan hela tiden. Till slut fick hon iaf till det... det var när vi satt o skrek alla siffror i bilen och Emely skrattade hejdlöst (för man kan väl inte skrika siffror?)... Jo det kan man, sa jag för om de inte vill bli rätt så kanske man måste ta i lite. Sen käkade vi tuggummi och råkade smaska lite, fast det var ju inte riktig meningen men det var ju ingen som hörde det mer än vi...så vi sa att då är det helt ok.

När jag äntligen fått Emely att gå med på att nu var vi klara på bibblan, hon var förstås inte klar för hon skulle ro båten (de har en stor båt till barnen inne på bibblan) långt bort, for vi vidare till citygross. Väl där inne hittade vi tuschpennor för det hade ju inte Emely, tablettaskar för vi var rätt hungriga (trots korven) och lite annat smått och gott. Oj jag glömde ju och säga att när vi shoppade blommorna på torget hade de ju värsta snöhögen mitt på torget, fast Emely tyckte det var ett berg som vi bara var tvungna och åka lite på. Emely var inte ett dugg rädd for upp och ner som en skottspole och jag var nog mest rädd för att man skulle träffa på nån man kände. Pinsamt värre kunde det ju blivit... Jaha och här är du och åker på rumpan mitt i Karlshamn så jag åkte bara lite försiktig längst ner.

Men vi hade en riktigt bra dag, Martin lagade jättegoda kotletter med champinjonsås och jag fixade syrrans dator, som hon inte trodde var ansluten och jag kollade och sa men lilla gumman du är jättemycket ansluten. Så det var snabbt fixat. Efter det blev det lite grundkurs i facebook, ladda ner Spotify och kolla så allt var ok på datorn. Å det var det.

Idag har jag haft en mysdag hemma med min döttrar, Catja och Stephanie. fast innan dess städade jag hela huset efter Mats toarenoveringskaos, det behövdes! Nu är är fint och rent igen.

Lagat lite mat har vi med gjort här kommer några bilder på mina senaste rätter.


Pannbiffar med potatismos och kantarellsås


Spätsle Made på Brunnsgatan - till det hade vi kalvstek och grönsaksgratäng, MUMS


Melanies tomatsoppa med bladspenat och köttfärs bitar i. -dööö god :)

Imorgon blir det första jobbedagen 2011, ska bli kul o träffa alla kollegor igen mindre kul och gå upp så tidigt. Så nu är det gonatt ...o sov gott alle :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar