2011-01-19

LPO 2011


Jobbet

Jaha då var det dags för att implementera (det heter så på lärarspråk) en ny arbetsplan för skolan. Har fått hem en bibba på sådär 100 sidor men ska som tur var bara läsa kap. 1-2 samt lite i de ämnen jag undervisar i. Undrans om det kommer att lösa sig med alla nya problem som har dykt upp, hur ska vårt nya datasystem (PODB) för elevdokumentering ändras?, hur ska vi tänka rent planeringsmässigt när vi inte har några mål för sjuorna och åttorna?

Vad innebär de nya betygen F-A eller A-F hur man nu vill säga det? Hur ska de synas i PODB?...jisses vad detta kommer att ta tid och bearbeta. Men som tur har vi hela sommaren på oss, är det ngn mer som undrar varför vi lärare har sommarlov?

Idag fick vi se en 40 min lång film om det hela men inte blev vi klokare för det, enligt filmen skulle allt vara enklare, tydligare och mer strukturerat, blir det verkligen det? Jag undrar jag...men vi får väl se. Känns lite kul i alla fall om att få vara med och implementera detta nya :)

Trött är jag också.... lång dag på jobbet, många problem att lösa och mycket spring idag. Undrar ibland hur de tänker mina elever, när de inte går på sina lektioner? När de inte kan, vill eller orkar, hur hjälper man dem? Hur kan jag förändra deras sätt att förhålla sig till skolan? Kan jag ens det? När ingen annan kan så varför ska jag lyckas då? Svåra frågor det där .... Men jag kämpar och gör så gott jag kan för jag VILL så gärna att de ska lyckas och känna sig lyckade, nöjda och hela. ...jag önskar dem det. För jag tycker väldans mycket om dem i alla fall.

Oj, nu blev det mycket om jobbet idag. men så är det ibland, man tar det med sig hem och funderar och grubblar. Tror jag ska skaffa mig en liten grubbelgubbe, så kan han få lösa min grubblerier istället.

Dansen

Idag har jag haft min första danslektion under 2011, elevensval timme på skolan, lite mjukstart skadar aldrig. Tyvärr många sjuka i gruppen men det ordnar sig säkert tills nästa torsdag.
Håller förnärvarande på att koreografera mina nya danser och har inte riktigt bestämt alla låtar än, men det brukar ge sig, vi har ju lite MBL i dansen också jag kan ju inte bestämma allt alldeles själv det vore väldigt ego. Mina elever har också lite och säga till om.
Ser mycket fram emot nästa vecka :) och jag behöver verkligen dansa (träna) bort all julmat.

Livet

Annars går det sin gilla gång här men har för första gången varit studieledig känns lite mysko när inte kursen startar förrän på måndag men jag vet ju iaf lite i förväg vad som ska hända har fått mejl från min lärare. Har dock ännu inte hunnit skaffa en webcam än det ska man tydligen också ha, så då kan man ju inte sitta i morronrocken och plugga (lite surt) hur skulle det se ut?
Imorgon ska jag hämta mina böcker för de har kommit och snart kommer min ny mus (till min minilaptop) också för den pajade ju av okänd anledning men har beställt en jättecool från England. Rosa så klart :)

Har även hunnit med ett Tupperwareparty idag hos Helen det var himlans trevligt :) Men sen har jag ju också lite otur de skålar jag hade bestämt mig för att köpa gick inte att köpa? De var värdinnegåvor och bara fram till den 31 januari, så jag har blivit tvungen och snabbt fixa ihop ett lite evenemang på FB...så all ni som har blivit bjudna kom igen nu :) det är inte så ofta jag fixar sånt här det blir säkert skittrevligt :) och de har många nya saker som är urfina :)


Imorgon blir det massage å Valjeviken, ska bli gött och trevligt det med och jag behöver det för min sträckning i ryggen har inte velat släppa helt, å den ska VÄCK! för nu är jag allvarligt trött på den.

Så det var allt för idag ...

oj glömde nästan dagens hit är: Gimmie Dat med Ciara - bara älskar den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar